Salt er livsnødvendigt

Salt er sundt og yderst vigtigt for din krop. For små mængder af salt kan føre til dårlig væskebalance og problemer med nervesystemet. Længere tid med saltunderskud kan føre til hjertekarsygdomme.

I en tid, hvor alt handler om at være så sund som mulig, må du ikke glemme de basale ting – såsom salts funktion for kroppen!

Kroppen har brug for salt

Salt er sundt

Saltproduktion med solnedgang i baggrunden.

Salt er sundt for kroppen, da det medvirker til reguleringen af væskebalancen.
Samtidig sørger salt for, at hjernen og musklerne fungerer korrekt, da det bidrager til, at nerverne kan sende signaler rundt i din krop.

Det er vigtigt at opretholde en god væskebalance, da du ellers risikerer at dehydrere.
Det siger måske sig selv, at du skal indtage væske, hvis du vil opretholde en god væskebalance.
Til gengæld er det nok ikke fuldstændigt indforstået, når jeg fortæller dig, at du også skal bruge salt og mineraler for at hydrere.

Salt er vigtigt for din væskebalance, fordi indtagelse af væsker fortynder saltindholdet i kroppen.
Fortyndingen af salten i kroppen sker, fordi der udskilles salte, når du går på toilettet.
Denne fortynding kan i værste fald føre til “hyponatriæmi“. Hyponatriæmi betyder på almindeligt dansk, at saltindholdet i kroppen er lavt. Dette kan føre til forvirring, sløvhed og kramper.

Salt er sundt – i de rigtige mængder!

Nu har du lige lært, at salt er sundt – eller i hvert fald nødvendigt. Der er bare lige den lille detalje, at som med så meget andet kan overdrivelse være farligt – alt med måde, som man siger.
Følg anbefalingerne for indtagelse af salt og vær opmærksom på, at disse værdier er maksimum-værdier!

Kroppen skal bruge omkring 2 gram salt om dagen (voksne) for at bidrage til opretholdelsen af en god væskebalance samt fuld funktion af hjerne og muskler.

Hvordan sikrer jeg mig, at jeg indtager nok salt?

Som udgangspunkt får du rigeligt salt gennem dit daglige indtag af madvarer og bør derfor ikke være bekymret for, om du får dækket dit daglige saltbehov.

Der er fakta som peger på, at vi generelt indtager alt for meget salt.
Dette bunder formentlig i, at mange af de fødevarer, vi køber i supermarkederne, er forbehandlede.
Den forbehandlede mad indeholder som regel store mængder af salt. Det er især fødevarer som rugbrødspålæg og færdigretter, der har et højt indhold af salt.

Næste gang du er ude og handle, kan du prøve at sammenligne saltindholdet på forskellige madvarer. Du bliver helt sikkert overrasket! Vær her opmærksom på, at salt kan “gemmes” under synonymer som NaCl, natrium eller sodium.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv et svar